Mozilla vs Explorer

http://1.bp.blogspot.com/_cvam23eWiOk/R0f39R9OsEI/AAAAAAAAAAc/JvpUStOWc3g/s400/explorer+vs+mozilla.jpg

Efter att ha praoat på Wipro en vecka så börjar jag kunna ganska mycket om datorer och program och saker. En sak som jag har fått lära mig är varför Mozilla Firefox är bättre än Internet Explorer.

Alla fanboys där ute som gillar Mozilla kommer att säga att det är för att den bara är det och alla Explorer fanboys kommer att sätta något i halsen och komma dragandes med att det är storföretaget Microsoft som har gjort det vilket måste betyda att det är bäst.

Saken är den att Microsoft inte kan göra något rätt. Varken OS (operativsystem) webbläsare eller konsoler. (förklarar det där någon annan gång) Jag tänkte börja med att berätta lite fakta om de olika webbläsarna. Mozilla är ungefär 8mb stort. Internet explorer är ungefär 80mb stort.

Då skulle man ju kunna tänka att Explorer är bättre eftersom att det rent tekniskt sett borde ha fler funktioner men icke. de har ungefär lika mycket funktioner. Anledningen till att Explorer är så mkt större än Mozilla är att det är mycket mer effektiv kod i Mozilla. Koden i Explorer kallar på en massa protokoll som om de sätts ihop gör som den ska men haken är att man uppenbarligen skulle kunna ta bort 10% av koden och ändå klara sig fint. Det ända som de 10% kod som inte används gör är att det blir jättelätt att få in ett virus på datorn eftersom att ett virus kan använda sig av den överflödiga koden för att ta sig in.

Det i kombination med värdelösa Windows gör att det är jättelätt att sprida ett virus över hela datorn. Jag kan utveckla det där i morgon.

Det är därför Mozilla är bättre än Explorer sedan är det en smaksak vilket man tycker är lättare att använda.

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback