Linux vs Windows

http://caunon.com/wp-content/uploads/2010/07/linux_vs_windows.jpg

Vill minnas att jag lovade att jag skulle förklara varför Windows är värdelöst i dag. Det finns en risk att det kommer att bli väldigt invecklat och tekniskt krångligt. Men jag ska försöka förklara det så att alla förstår.

Det första man måste veta är att ett operativsystem består av en kärna och en massa komponenter. I den här förklaringen så tänker jag jämföra Windows och Linux som är ett opensorce OS från Unix.

I alla fall. I Linux så är alla komponenter uppbyggda på ett snyggt sätt runt kärnan utan att "sitta ihop" med kärnan. (det kan låta ologiskt men om jag ska förklara varför det inte är det så måste jag bli mycket mer avancerad och då finns det risk att ingen förstår vad jag menar så ni får acceptera att det är så) i windows däremot så sitter allt ihop lite hur som helst. en komponent lånar lite från någon annan och någon från kärnan och allt sitter ihop på ett väldigt avancerat och onödigt sätt. Anledningen till att det är onödigt och lite smått "farligt" är för att om man skulle få in ett virus i Windows (vilket är tämligen lätt. Se gårdagens inlägg) så kan det spridas utan problem till alla komponenter och kärnan eftersom att allt sitter ihop. Så har man ett virus så kan de direkt det är inne komma åt allt på din dator.

Har man Linux däremot så kan viruset bara komma åt en komponent. Har man dessutom Firefox som webbläsare så är det i princip omöjligt att få virus.

Varför använder då alla windows? Jo det är för att till alla datorer säljs följer Windows med och installeras när du startar den första gången. Dessutom så görs alla program kompatibla med windows. Men alla är inte kompatibla med Linux.

En annan bra sak med Linux är att det nästan heter samma sak som mig ;)

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback